Икона праздника
«Покров
Пресвятой Богородицы»

Влахернская церковь всегда была одной из главных святынь Константинополя: здесь хранились риза: (по-гречески – «омофор», то есть покров) и пояс Богоматери, привезенные паломниками из Иерусалима. В IX веке от Р.Х. наши предки – русы, тогда еще язычники, осадили Константинополь. Во время службы во Влахернской церкви защитникам города явилась Богоматерь, и, в знак того, что дает им свою защиту, покрыла их своей ризой. После этого омофор погрузили в прибрежные воды, и поднявшаяся в ту же минуту буря разметала русские ладьи.

Есть и другие версии, но самое интересное в этой истории то, что именно Покров, греческий праздник поражения руссов, стал одним из главных праздников русской церкви. Все дело в том, что, проиграв сражение, русы выиграли нечто большее. Увиденное в Константинополе чудо потрясло их, и вскоре нападавшие попросили крестить их – так Православие впервые пришло на Русь. А чудо явления Пресвятой Богородицы стало пониматься с тех пор как знак покровительства Богородицы всем молящимся и прибегающим к Ее заступничеству.

На Руси этот праздник был установлен в XII веке заботами святого князя Андрея Боголюбского. При нем же в 1165 году был построен знаменитый храм Покрова на Нерли.

Праздник Покрова Богоматери и икона Покрова — трогательный символ неустанного предстательства Владычицы за род людской — пришлись особенно по сердцу. Праздник Покрова, не будучи двунадесятым, чествуется в народном быту не менее двунадесятых.

Есть целый город во Владимирской области — Покров.

В Москве есть Покровский собор, называемый обыкновенно храмом Василия Блаженного. Собор этот заложен царем Иоанном Васильевичем Грозным после возвращения из казанского похода в память взятия Казани, так как в праздник Покрова русские овладели городом.

Празднование иконы Покрова Пресвятой Богородицы совершается 14 октября по новому стилю.

Долгое время праздник Покрова праздновался только в России, а в Греции, где он возник, о нем забыли. Но в нынешнем веке вернулся он и в Греческую Церковь. Явное заступничество Пресвятой Богородицы помогло народу этой страны освободиться от фашистских завоевателей в ходе Второй Мировой войны. По решению Священного Синода Элладской Церкви праздник Покрова Пресвятой Богородицы празднуется в день освобождения Афин 28 октября, ему составлена особая служба.

Особо почитается Божья Матерь и праздник Покрова на Святой горе Афон в Греции. Это место, являющееся земным уделом Богородицы.

* * *

В последние тяжкие времена, когда, с умножением грехов наших, увеличились наши бедствия – во исполнение слов святого Апостола Павла: «в опасностях от разбойников, в опасностях от единоплеменников, в опасностях от язычников, в опасностях в городе, в опасностях в пустыне, в опасностях на море, в опасностях между лжебратиями» (2Кор.11:26); когда во исполнение слов Самого Господа восстает народ на народ, и царство на царство, и наступают глады, моры и землетрясения по местам (Мф.24:7), когда теснят нас нашествия иноплеменников, междоусобные войны и смертоносные раны, – Пречистая и Преблагословенная Дева Мария, Матерь Господня, подает нам в защиту Свой покров, чтобы освободить нас от всяких бедствий, чтобы защитить нас от глада, мора и землетрясения, спасти от войн и ран и сохранить нас невредимыми под Своим покровом. Знамение сего явилось в царственном городе Константинополе, в правление благочестивого царя Льва Мудрого, в преславной церкви Пресвятой Богородицы, что во Влахернах. Там во время совершения всенощного бдения, в день воскресный, первого числа октября месяца, в четвертом часу ночи, в присутствии многочисленного народа, святой Андрей, Христа ради юродивый, возвел очи свои вверх и увидел Царицу Небесную, Покровительницу всего мира, Пресвятую Деву Богородицу, стоящую на воздухе и молящуюся, сияющую солнечным светом и покрывающую людей Своим честным омофором. Видя то, святой Андрей сказал ученику своему, блаженному Епифанию:

– Видишь ли, брат, Царицу и Госпожу всех, молящуюся о всем мире?

Епифаний ответил:

– Вижу, святой отче, и ужасаюсь.

Как некогда святой Иоанн Богослов видел на небе великое знамение, жену облеченную в солнце, так и святой Андрей, во Влахернской церкви, подобной небу, увидел Невесту Неневестную, одетую в солнечную порфиру. Знамение, виденное Иоанном Богословом прообразовало Премилосердную Покровительницу нашу, так как таковое же знамение явилось в то время, когда была открыта тайновидцу угрожавшая всей твари гибель: «и произошли молнии и голоса, и громы и землетрясение и великий град. И явилось на небе великое знамение: жена, облеченная в солнце» (Откр.11:19, 12:1). Почему же сие знамение, прообразовавшее Пречистую Деву, не являлось раньше молний, громов, голосов, землетрясения и града, когда еще все стихии были спокойны, но во время самого страшного смятения на небе и на земле? Для того, чтобы показать, что Преблагая Защитница наша поспешает к нам на помощь в самое тяжкое время, при наступлении для нас гибели, и защищает нас от блеска обольстительной, недолго сияющей, мирской суеты, от голосов житейской гордости и тщеславия, от громов внезапного нападения врагов, от бури страстей и от града свыше угрожающей нам казни за грехи. Ибо, когда все эти бедствия теснят нас, тотчас, подобно великому знамению, является скорая роду христианскому Помощница, охраняя и покрывая нас невидимым предстательством. Таковое «знамя, , чтобы они подняли его ради истины» (Пс.59:6); ибо в сем мире мы поставлены как бы целью для стреляния. Стрелы летят на нас со всех сторон: одни от оружия врагов видимых, поспешно напрягающих лук свой и похваляющихся пред нами в своей гордости; другие из лука врагов невидимых, чтобы мы со скорбью сознались, что не можем выносить бесовских стрел; иные – от нашей плоти, противоборствующей духу; иные – от лука праведного гнева Божия и грозы наказания, как о сем святой Давид говорит: «если не обращается, Он изощряет Свой меч, напрягает лук Свой и направляет его, приготовляет для него сосуды смерти, стрелы Свои делает палящими» (Пс.7:13-14). Дабы мы не были смертельно уязвлены всеми этими стрелами и могли избежать опасности, дано нам знамение, – покров Пречистой Преблагословенной Девы. Покрываемые как щитом Ее покровом, мы остаемся невредимыми от стрел. Ибо наша Защитница имеет тысячу щитов для нашей охраны, как о сем говорит ей Дух Святой: «шея твоя – как столп Давидов, сооруженный для оружий, тысяча щитов висит на нем – все щиты сильных» (Песн.4:4).

Некогда Давид создал свой, прекрасный и высочайший, столп между Сионом, стоящим на высокой горе и расположенным ниже Иерусалимом, называвшимся дщерью Сиона. И был тот столп между ними, как бы шея между телом и головою, ибо он своею высотою превосходил Иерусалим и достигал до Сиона. На том столпе были повешены щиты и все оружия, необходимые для войны и защиты Иерусалима. Дух Святой уподобляет Пречистую Деву сему столпу Давидову: ибо Она, будучи дщерью Давидовой, является посредницей между Христом, Главою Церкви, и верующими, кои составляют тело Церкви; Она превосходит Церковь, потому что по истине выше всех ее членов, но Она досягает и до Христа, как давшая Ему плоть. Она является посредницей и ныне, когда стала на воздухе между небом и землею, между Богом и людьми, между Подвигоположником – Христом и воинствующею церковью, подобно Давидову столпу между Сионом и Иерусалимом, увешанному крепкими щитами. Щиты сии означают всесильные Ее молитвы за нас к Богу, слышанные достойными во время видения Ее честного Покрова. Она молилась с умилением, как Матерь к Своему Сыну и Творцу, произнося во время молитвы следующие, исполненные Божественного милосердия и любви, слова:

– Царю Небесный! приими всякого человека, прославляющего Тебя и призывающего Пресвятое Имя Твое на всяком месте, – и где есть память о имени Моем, то место освяти; прославь прославляющих Тебя и с любовью почитающих Меня, Твою Матерь, принимая от них всякую молитву и благочестивые обеты и избавляя их от всяких зол и бедствий.

Таковые Ее молитвы не суть ли щиты, защищающие воинствующую церковь? Воистину они – несокрушимые щиты, при помощи коих мы можем угасить все огненные стрелы.

Святой Амвросий о столпе Давидовом говорит, что он был создан с двоякою целью: для защиты города и для украшения его. «Давид, – говорит Амвросий, – создал столп, для защиты и украшения города: защитою он был, потому что со столпа можно издали видеть врага и прогнать его от города, – украшением – потому что он превосходил своею высотою все высокие здания Иерусалима». Не напрасно, посему, уподоблена столпу наша Покровительница, Которая для нас есть твердый столп пред лицом врагов: по истине Она защищает нас и украшает. Защищает, когда далеко прогоняет от нас видимых и невидимых врагов, когда освобождает пленных от уз, когда избавляет мучимых нечистыми духами, когда утешает скорбящих, является заступницею обижаемых и тихою пристанью для гонимых бурею, когда питает алчущих и посещает больных. Она украшает нас, покрывая пред Богом постыдную наготу нашей жизни Своими высочайшими заслугами, как драгоценнейшими одеждами, и премногою благодатию, как неистощимым сокровищем, восполняя нашу скудость, делает нас благоугодными пред очами Господними. Она украшает, когда покрывает нас, не имеющих брачного одеяния, Своею ризою, и делает как бы невидимою для Всевидящего Ока постыдную наготу нашу душевную, которая искони была прообразуема землею невидимою и неустроенною, покрытою водами (Быт.1:1-2). Земля неустроенная и пустынная была прообразом грешной души, утратившей свою духовную красоту, лишенной добрых дел и чуждой благодати Божией. Воды же, покрывавшие неустроенную землю, прообразовали милосердие Богородицы, неисчерпаемое как море, и, подобно многоводным рекам, на всех изливающееся и всех покрывающее. Когда Дух Божий носился над водами, то носился и над землею, скрытой под водами и не украшенной, как бы не видя ее неблагообразия. Сие таинственно прообразовало, что и душа, покрываемая премилостивым покровом Девы Богородицы, если и не будет украшена добродетелями, не лишится благодати Святого Духа, ибо покров Пресвятой Богородицы покроет ее неблагообразие, как вода покрывала неустроенную землю, а равно украсит ее благолепием своей благодати и привлечет к ней Святого Духа. Пречистая Дева украшает нас, когда грешных делает праведными, а нечистых чистыми, как о сем говорит блаженный Анастасий Синаит: «Чародеев Она делает апостолами и мытарей Евангелистами, а блудных – достойными большего почета, нежели дев. Так, Марию Египетскую, бывшую некогда блудницею, Она сделала ныне почетнейшею многих дев; та, которая прежде была омраченной и нечистой, ныне сияет, как солнце, в царстве Христовом – по заступничеству Пречистой Девы Марии, пребывающей покровом и украшением для всех прибегающих к Ней. Украшает Она и весь духовный Иерусалим, или Христову Церковь, которая так воспевает в нынешний день: «О, чудное украшение всем верным еси, пророческое сбытие, Апостолом слава и мучеником удобрение, девству похвало и всему миру предивный покров».

На столпе Давидовом вместе со щитами были стрелы защитников страны: и Пречистая Дева, сей одушевленный столп, также имеет при Себе стрелы сильных, т.е. молитвы святых, молящихся с Нею. Ибо не Одна Она явилась во храме стоящею на воздухе, но с ангельскими воинствами и со множеством святых, благоговейно окружавших Ее в белых одеждах. Молитвы за нас всех сих святых суть как бы стрелы сильных, могущие прогнать все полчища врага нашего – диавола. Пречистая Госпожа Богородица знает, что наша жизнь на земле есть война: воюет против нас враг со всеми своими силами; он воздвигнул против нас свои полчища и окружил нас своими легионами по слову Псалмопевца: «Ибо псы окружили меня, скопище злых обступило меня, пронзили руки мои и ноги мои; раскрыли на меня пасть свою, как лев, алчущий добычи и рыкающий» (Пс.21:17, 21:14). Потому-то Небесная Царица, восхотевши помочь нам, воздвигла на врага нашего все силы небесные, призвала пророков и Апостолов, собрала мучеников и девственников, соединила преподобных и праведных, и явилась с ними оказать нам помощь, окружить нас сильным воинством и подать нам победу на врагов: «Тоя бо воздвижутся победы, Тою ниспадают врази». Она пришла с ангельскими воинствами, ибо Она была предувиденной Иаковом лествицей (Быт.28:12-15). которую окружает множество ангелов. Вспоминая здесь лествицу Иакова, кто-нибудь мог бы удивиться: почему ангелы не оставались на ней неподвижно, но непрерывно восходили и нисходили. Уразумевши же, что та лестница была прообразом Девы Марии, по слову церковной песни: «радуйся мосте, к небесем преводяй, и лествице высокая, юже Иаков виде», – он поймет, почему ангелы не оставались на лестнице неподвижными. Ибо «в молитвах неусыпающая Богородица» повелевает ангелам вместе с Нею непрестанно помогать людям: восходя к Богу, возносить молитвы людей, а нисходя – приносить им от Бога помощь и благодеяния. Та же Лествица и ныне низвела с Собою множество ангелов с небес, принося нам свыше покровительство и защиту. Она пришла с ангелами, чтобы заповедать им – сохранить нас на всех путях наших; Она привела с собою сонмы всех святых, чтобы, совершивши за нас совместное моление, совместно принести и наши грешные молитвы к Сыну Своему и Богу нашему. Между всеми святыми, явившимися во храме с Пречистою Девою, были два избраннейшие: святой Иоанн Предтеча, коего «из рожденных женами не восставал больший» (Мф.11:11), и святой Иоанн Богослов, «которого любил Иисус и который на вечери, приклонившись к груди Его » (Ин.21:20). Их обоих, как имеющих великое дерзновение пред Богом, наша Молитвенница воздвигла с Собою, чтобы вместе с ними скорее преклонить Бога на милость: «много может усиленная молитва праведного» (Иак.5:16). И стала Пречистая Дева между двумя девственниками, как бы кивотом между двумя херувимами, как престол Господа Саваофа между Серафимами, как Моисей с простертыми дланями между Аароном и Ором; тогда пал адский Амалик со всем темным царством и с силою своею (Исх.17:11-14).

Итак, мы празднуем покров Пресвятой Богородицы Девы, воспоминая Ее преславное явление во Влахернском храме, виденное святым Андреем и Епифанием. Мы празднуем, вознося благодарение Покровительнице нашей за столь великое милосердие Ее, явленное роду христианскому, и прилежно молим Ее, дабы Она и ныне и всегда милостиво покровительствовала нам, ищущим Ее покрова. Молим потому, что без Ее покрова, нам, постоянно прогневляющим Бога, невозможно было бы жить. Многократно согрешая, мы подпадаем и многим наказаниям по слову Псалмопевца: «Много скорбей нечестивому» (Пс.31:10). Мы погибли бы уже за свои беззакония, если бы за нас не предстательствовала премилостивая Владычица: «Аще бо не бы предстояла молящи» сия Предстательница: «кто бы нас избавил от толиких бед, кто же бы сохранил доныне свободны». Пророк Исаия советует иудеям: «укройся на мгновение, доколе не пройдет гнев» (Ис.26:20). Но где можно укрыться от гнева Господня? Во время страданий мы нигде не нашли покрова для защиты, кроме единой Владычицы мира, Которая говорит о Себе устами Духа Святого, что Она, «подобно облаку, покрыла землю» (Сир.24:3). Подлинно, мы укрываемся под покровом Той, Которая, как облако, покрыла землю. Но почему же, о пречестнейшая Дева Богородице, Ты уподобляешь Себя столь недостойной вещи, облаку? Разве у Тебя нет для уподобления солнца, луны и звезд, тем более, что о Тебе сказал Премудрый с удивлением: «Кто эта, блистающая, как заря, прекрасная, как луна, светлая, как солнце» (Песн.6:10)! Какую же красоту имеет облако, что Ты не гнушаешься уподобляться ему? Тайна эта ясна: когда облако сгущается над землею и покрывает ее, тогда все звери невредимы от ловцов, ибо никто не может поймать их. Потому-то и Пречистая Дева называет Себя облаком: Она скрывает нас от ловцов. Мы же, грешные, согласно рассуждению Златоуста, по своему бесчеловечию – скоты и звери: мы угождаем чреву как медведи, – утолщаем плоть как лошаки, злопамятны как верблюды, занимаемся хищением как волки, гневаемся как змии, жалим как скорпионы, коварны как лисица, носим в себе яд злобы как ехидна. Таких зверей, как мы, преследуют различные ловцы: постигает нас праведный гнев Божий, наказывая за дурные начинания, – по слову: «Боже отмщений, Господи, Боже отмщений, яви Себя!» (Пс.93:1). Постигают нас и беззакония наши, так что каждый из нас может сказать: «постигли меня беззакония мои, так что видеть не могу» (Пс.39:13). Преследует нас и невидимый враг: «Он стал для меня как бы медведь в засаде, лев в скрытном месте» (Плч.3:10). Угрожает нам и видимый враг. Он говорит: «погонюсь, настигну, разделю добычу; насытится ими душа моя, обнажу меч мой, истребит их рука моя» (Исх.15:9). Но мы имеем дерзновение, мы имеем мысленное облако, покрывающее нас, – Пречистую Деву Марию. На Нее мы уповаем к Ней прибегаем; под Ее покровом, и влас главы нашей не погибнет, лишь только мы с умилением воззовем: покрой нас покровом Твоим, Покровительница наша, Пречистая Дева: «в день зол наших покрой нас!» (ср. Пс.26:5). Но все дни нашей жизни бедственны, как некогда сказал патриарх Иаков: «малы и несчастны дни жизни моей» (Быт.47:9). Особенно бедственны те наши дни, в кои мы видим зло, и сами творим много зла, «собирая себе гнев в день гнева» (Рим.2:5). Все сии бедственные наши дни требуют Твоего милостивого покрова, о Пресвятая Дево! Покрывай же нас во все дни жизни нашей, и особенно в день лютый, когда душа будет разлучаться с телом. Предстани нам с помощью Твоею и сокрой нас от воздушных духов злобы поднебесной, а в день страшного суда сокрой нас в тайниках Твоего Покрова! Аминь.

Примечания

Лев VI Мудрый – византийский император с 886 по 912 год.

Влахерны – местность в Константинополе на западном углу города. Во времена процветания Византийской империи славилась по всему Востоку своими святынями.

Знамение сие было в первой половине X века, в конце жизни св. Андрея Юродивого (ум. ок. 936 г.). Самый праздник Покрову Богоматери установлен в Церкви Русской не позднее половины XII века. Замечательно, что видение было святому Андрею – славянину родом и праздник установлен и совершается в славянских землях. В самом же Константинополе хотя не было сего праздника, но помнили видение св. Андрея. Во Влахернской церкви была икона Божией Матери в том виде, как Она явилась св. Андрею.

Память его совершается Церковью 2 октября.

Епифаний – знатный юноша, ученик св. Андрея, по мнению некоторых, – впоследствии принявший иночество с именем Полиевкта и бывший Константинопольским патриархом.

Сказание о Покрове Пресвятой Богородицы заканчивается следующими подробностями. Когда св. Андрей с Епифанием созерцали сие дивное видение, Богоматерь молилась на долгий час, обливая слезами Свое Боговидное и Пречистое лицо. Окончив здесь молитву, подошла к престолу, молилась и здесь за предстоящий народ. По окончании молитвы, сняла с Себя блиставшее наподобие молнии великое и страшное покрывало, которое носила на Пречистой главе Своей и, держа его с великою торжественностью Своими Пречистыми руками, распростерла над всем стоящим народом. Чудные сии мужи довольно время смотрели на сие распростертое над народом покрывало и блиставшую наподобие молнии славу Господню; и доколе была там Пресвятая Богородица, видимо было и покрывало. По отшествии же Ее, сделалось и оно невидимо. Но взяв его с собою, Она оставила благодать бывшим там.

Под образом апокалипсической жены, облеченной в солнце, большинство разумеет Церковь, а под солнцем – Иисуса Христа. В то же время сия жена могла изображать собою облеченную в Божественную, небесную славу Пресвятую Богородицу.

Столп Давидов, увешанный победоносными военными орудиями и щитами, прообразовал собою Пресвятую Богородицу, о чем речь далее. О сем знаменитом столпе Давидовом ничего более неизвестно из Священного Писания, кроме того, что он был воздвигнуть на какой-то горе, и что он создан в Фалпиофе, каковое наименование обозначает собою также укрепления.

Сион – юго-западная, самая обширная и высокая из четырех возвышенностей, на коих построен Иерусалим – почиталась у евреев священною и первоначально служила религиозным центром и твердынею Иерусалима. Посему Писание часто именует Иерусалим дщерью Сионовой, напр. см. Пс.9:15; Ис.1:8, 67:11; Иер.6:23; Мф.21:5.

Т.е. различные земные обстояния и искушения: в особенности же огненные стрелы лукавого, нападения со стороны диавола, – сего исконного, страшного врага рода человеческого, попаляющие нас как бы смертоносным огнем.

В беседе на Пс.119 Амвросий Медиоланский (Миланский, в Италии), – знаменитейший отец Западной церкви и христианский писатель IV в. (ум. 397). Память его совершается 7 декабря.

Память ее совершается 1 апреля.

Служба Покрову Богородицы, 3 стихира на «Господи воззвах».

Акафист, икос 2.

«Господь, – говорит по поводу сего прообраза св. Иоанн Дамаскин, – соорудил Себе одушевленную лествицу, которой основание утверждено на земле, а верх касается самого неба, и на которой утверждается Бог; лествица духовная, т.е. Дева, утверждена на земле: потому что Она родилась на земле; глава Ее касалась неба: потому что глава Ее был Бог и Отец».

Служба Благовещению, стихира 1 на «Господи воззвах».

Выражение кондака Успению Пресвятой Богородицы.

Богоматерь справедливо уподобляется кивоту. В Ветхом Завете в Скинии, а после в храме Иерусалимском находилось внутреннее святилище, «Святое Святых», доступное одному лишь первосвященнику, и то лишь один раз в год. В сем святилище хранился кивот завета – ящик, покрытый золотом внутри и снаружи, вмещавший в себе самые священные для богоизбранного народа предметы. По бокам его осеняли «херувимы славы», золотые изображения сих высших и ближайших к Богу Небесных Сил. Сей кивот и прообразовал Божию Матерь, вместившую в Себе Самого Бога, почему и воспевается Церковью «одушевленным Божиим кивотом» (канон Благовещению, песнь 9). Как неотступная молитвенница за род человеческий пред престолом славы, Она является для нас кивотом, окруженным сонмом херувимских сил, охраняющих нас своими молитвами от всяких бед и обстояний

Во время странствования своего по пустыне Аравийской израильтянам пришлось вступить при Рефидиме в сражение с хищническим кочевым народом – амаликитянами. Моисей, Аарон и Ор взошли на вершину холма. И когда Моисей поднимал руки свои, одолевал Израиль, а когда опускал их, одолевал Амалик. Когда же руки Моисеевы отяжелели, тогда посадили его на камень, а Аарон и Ор поддерживали руки его, кои и были подняты до захождения солнца. Тогда израильтяне, во главе с Иисусом Навином, низложили Амалика и народ его погубили острием меча. – Поднятие при сем рук Моисея изображало образно для Израиля силу молитвы. Смысл сравнения понятен: в молитвах неусыпающая Богородица, силою их, как бы поддерживаемая свв. Иоанном Предтечей и Иоанном Богословом, низлагает, подобно Моисею, невидимого врага христиан – диавола со всеми его силами, нападающего на нас в сем мире, уподобляющемся пустыне.

Из тропаря на малом освящении воды.

Богородица вообще и в Писании, и в церковных песнопениях именуется облаком (мглою): из Нее «возсия нам солнце праведное»; во-вторых, потому что она «источает жаждущим воду живу оставления» (грехов) и одождила нам «тучу нетления Христа», в-третьих, потому что Она Своим Божественным покровом и теплым предстательством покрывает и ограждает нас от всяких зол и напастей.

Этот пророческий прообраз не ограничивается лишь сим смыслом. Как утренняя заря, рассеивающая ночной мрак, предшествует лучезарному солнцу, заимствуя от него свой свет; так и Пресвятая Дева непосредственно предварила «Солнце правды» – Христа и от Него получила Свою славу Богоматери. С рождением же Христа исчезла тьма идолопоклонства и многобожия и настал невечерний день Боговедения и благочестия.

Бес. 3 к Антиох. народу.

В день гнева, т.е. второго пришествия Христова и последнего страшного суда.

Указанный кондак является одним из самых труднопереводимых текстов в богослужебной литературе, написанной на церковно-славянском языке: славянский текст этой молитвы – это калька с греческого оригинала.

В Постной Триоди сказано, что данный кондак в составе акафиста Божией Матери впервые был исполнен в Константинополе 7 августа 626 года в качестве благодарственной песни Богородице за избавление города от нашествия иноплеменников (аваров и персов-сасанидов).

В переводе на русский язык, выполненном святителем Филаретом (Дроздовым), митрополитом Московским, этот кондак звучит следующим образом: «Бранноподвизающейся за нас военачальнице дары победные и, как избавленные от бед, дары благодарственные приносим Тебе, Богородице, мы, рабы Твои: но Ты, как имеющая державу непреоборимую, освободи нас от всяких опасностей, да взываем Тебе: радуйся, Невеста неневестная!»

Таким образом, в кондаке Божия Матерь воспевается как «взбранная Воевода», то есть военачальница, которая превосходит всех в бранях (войнах). Подобное выражение связано с тем, что благодаря заступничеству Богородицы жители Константинополя не столько одержали победу в битве с иноплеменниками, сколько избавились от возможного сражения, одержав победу без боя. И именно за это верующие христиане воссылают Божией Матери «победительная», то есть благодарственные победные песни. Заканчивается же кондак молитвенным прошением к Пресвятой Деве, имеющей «державу непобедимую», то есть непобедимую власть, и в будущем избавлять всех, прибегающих к Ее предстательству, от разных бед.

Андрей Музольф

Преподаватель Киевской Духовной Академии

Кондак 1

Избранней Предвечным Царем, превышшей всякаго создания Небесе и земли Царице, пришедшей иногда во Влахернскую церковь на молитву, достойное поклонение с благодарением приносяще, яко во тьме сущии, под Твой светящийся омофор с верою и умилением прибегаем. Ты же, яко имущи державу непобедимую, от всяких нас бед свобождай, да зовем Ти: Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Икос 1

Архангел и Ангел множество, со Предтечею, Богословом и всех святых ликом, сопредсташа Тебе, Царице своей, в церкви Влахернстей и, умиленная моления Твоя о всем мире слышавше, со удивлением возопиша таковая: Радуйся, Бога Отца безначальнаго предвечное благоволение; радуйся, Бога Сына безлетнаго пречистое вместилище. Радуйся, Бога Духа Всесвятаго избранное жилище; радуйся, Горних чинов ангельских непрестающее удивление. Радуйся, темных сил адских всегрозное устрашение; радуйся, Юже на воздусе сретают многоочитии Херувими. Радуйся, Ейже похвальная восписуют шестокрилатии Серафими; радуйся, Еяже преблагому покрову и мы, земнороднии, благодарне покланяемся. Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 2

Видевше Тя святый Андрей со Епифанием в церкви на воздусе за христианы Богу молящуюся, познаша, яко Матерь еси вознесшагося на Небо Христа Бога нашего, и, припадше на землю, радостно покланяхуся всеблагому покрову Твоему, зовуще: Аллилуиа.

Икос 2

Разум неуразуменен еси, Богородице Дево, в защищении людей православных, сего ради врази наши не познают, коль сильна есть молитва Божия Матере. Мы же, о Твоем всемощнем заступлении добре ведуще, сице к Тебе со умилением зовем: Радуйся, премилосердая Утешительнице всех скорбящих и обремененных; радуйся, неусыпающая Наставнице всех заблуждших и ослепленных. Радуйся, праведно движимый гнев Божий на нас Твоим молением скоро утоляющая; радуйся, злыя страсти наша всемощным мановением укрощающая. Радуйся, крепкое возбуждение спящих совестей; радуйся, нетрудное преодоление беззаконных навыков. Радуйся, Еяже ради ад стенет и дуси злобы трепещут; радуйся, Еяже ради врата Рая всем нам отверзаются. Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 3

Сила Вышняго осеняет с верою и благоговением прибегающих к Твоему всечестному покрову: единей бо точию Тебе, Пресвятей и Пречистей Матери Божией, дадеся, да всякое прошение Твое исполнится. Тем убо всяк возраст верных славословит Тя и Сына Твоего, зовущ: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи богатство милосердия неоскудное, всем концем земли простираеши руку помощи, Владычице: болящим исцеление, страждущим ослабу, слепым прозрение и всем вся по коегождо потребе подаеши, благодарне вопиющим: Радуйся, Православия несокрушимая крепосте и оградо; радуйся, святых храмов и олтарей первейшее украшение. Радуйся, благочестия вернейшее ограждение; радуйся, благосердых градоправителей неусыпающая Споспешнице. Радуйся, непобедимая Воеводо вождей и воинств христианских; радуйся, святое зерцало правды судиям немздоприимным. Радуйся, совершенный Разуме наставников и детоводителей; радуйся, благословение домов и семейств благочестивых. Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякого зла честным Твоим омофором.

Кондак 4

Бурею многих бед одержимым нам помогаеши, Владычице: стоиши бо пред лицем олтаря Господня воздвигши руце Твои, и молишися, яко да нашу недостойную молитву призрит Господь, Царь Славы, и послушает прошения призывающих имя Твое святое, к Сыну же Твоему зовущих: Аллилуиа.

Икос 4

Услыша Господь Бог Иисуса Навина, молящася и повелевающа солнцу стати, дондеже отмстит врагом. Слышит и Твоя ныне моления Господь Иисус, избранная Палато Духа Святаго. Темже и мы, грешнии, на Твой надеющеся покров, Тебе, яко Божией Матери, глаголати дерзаем: Радуйся, от Солнца мысленнаго озаренная и нас светом незаходимым просвещающая; радуйся, сиянием пречистыя души Твоея всю землю просветившая. Радуйся, чистотою телесе Твоего вся небеса возвеселившая; радуйся, святых обителей Христовых покров и снабдение. Радуйся, верных пастырей Церкве бодрость и вразумление; радуйся, богобоязненных иноков и инокинь Наставнице. Радуйся, невозмущаемое успокоение благоговейных старцев; радуйся, тайное веселие чистых дев и вдовиц. Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 5

Боговидец Моисей во ополчении иногда на Амалика, егда руце воздвизаше, Израиль одолеваше, егда же руце низпущаше, тогда Амалик побеждаше, поддержащими же его укреплен, победи врага. Ты же, о Богомати, воздевши руце Твои на умоление, аще и никимже поддержима, всегда побеждаеши враги христианския и нам щит еси непобедим, вопиющим: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше Тя святых собори на воздусе в церкви Влахернстей молебнии руце к Сыну и Богу простирающую, радостно со Архангелы и Ангелы благодарную Ти песнь воспета. Мы же, крепчайшима, паче Моисеовых рук, дланьма Твоима укрепляеми, умильно вопием: Радуйся, Еяже руце поддержит за всех нас единая Ея к нам любы и милосердие; радуйся, пред Неюже врази наши, видимии и невидимии, стояти не могут. Радуйся, темное полчище страстей и похотей наших прогоняющая; радуйся, Огнь Божественный — Христа неопально на руку Своею держащая и нас, хладных, тем воспламеняющая. Радуйся, воинствующих на плоть целомудрием изрядное венчание; радуйся, подвизающихся в посте и безмолвии присное собеседование. Радуйся, изнемогающих от уныния и печали скорая Утешительнице; радуйся, благодатию смирения и терпения снабдевающая. Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 6

Проповедник неоскудеваемыя благодати и милостей Твоих явися святый Роман Сладкопевец, егда от Тебе во сне прият свиток книжный на снедение: тем убо умудрен нача разумно пети во славу Твою, святым же писати похвальная, взывая с верою: Аллилуиа.

Икос 6

Возсияла еси от истиннаго Солнца Правды Заря, Дево Богоотроковице, просвещающая всех премудростию Бога Сына Твоего и в познание истины приводящая зовущих Ти таковая: Радуйся, Божию Силу и Божию Премудрость — Христа плотию породившая; радуйся, юродивую мудрость века сего посрамившая и ослепленных ею на путь правый наставляющая. Радуйся, святыя веры охранение и православных догматов Наставнице; радуйся, нечестивых ересей и тлетворных расколов Искоренительнице. Радуйся, тайная и неудобь предвиденная вся добре ведущая и имже подобает сказующая; радуйся, лживых провидцев и суетная гадания посрамляющая. Радуйся, в час недоумений мысль благу на сердце полагающая; радуйся, от пагубных начинаний и несмысленных пожеланий воспящающая. Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 7

Хотяй долготерпеливый Всевидец Господь явити Своего человеколюбия неизследимую щедрот бездну, избра Тебе едину в Матерь Себе и сотвори Тя людем непреодоленное защищение: да аще кто от них и праведным судом Божиим осуждения достоин явится, Твоим обаче державным покровом сохраняется на покаяние, зовый: Аллилуиа.

Икос 7

Дивная показал еси дела Твоя в Пречистей Матери Твоей, Господи, егда пречудный омофор в руце Ея светящийся паче луч солнечных явися, имже покрываше люди, сущия в церкви Влахернстей. О таковем убо знамении милосердаго Ея заступления услышавше, ужасом и радостию одержими, вси глаголаху: Радуйся, нерукотворенный омофор, аки облак, над всем миром распростершая; радуйся, превечнаго Архиерея, Сына Своего, знамение на руце Своей держащая. Радуйся, новую милость и новую благодать сим в Церкви Православной являющая; радуйся, столпе облачный от искушений и соблазнов мира всех нас покрывающий. Радуйся, столпе огненный, среди мглы греха всем нам путь спасения показующий; радуйся, явных благочестия подвижников явное укрепление. Радуйся, тайных среди мира рабов Божиих тайное вразумление; радуйся, и мене, обнаженнаго добрых дел, не оставляющая Своим покровом и благодатию. Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 8

Дивно Тя от Небес во Влахернстей церкви явльшуюся Ангели воспеша, апостоли прославиша, лик святителей и преподобных и жен святых сословие восхвалиша. Предтеча с Богословом поклонишася, людие же, сущии в церкви, с веселием вопияху: Аллилуиа.

Икос 8

Всеми вышними и нижними владычествуя Господь, узрев Тя в церкви Матерь Свою стоящу и со умилением к Нему молящуся, рече: «Проси, Мати Моя, зане не отвращуся Тебе, но исполню вся прошения Твоя и благодарственная сице Тебе всех пети научу: Радуйся, Ковчеже Завета, в немже хранится освящение всего рода человеческаго; радуйся, стамно пресвятая, в нейже алчущим правды блюдется Хлеб Жизни Вечныя. Радуйся, сосуде всезлатый, в немже уготовася нас ради плоть и кровь Божественнаго Агнца; радуйся, оставленных врачами на свои всемощныя руце приемлющая. Радуйся, разслабленных телом, но не духом и верою со одра болезни воздвизающая; радуйся, погубляющим от недуга ум новый и лучший смысл подающая. Радуйся, на стропотнем пути греха и страстей нас премудре запинающая; радуйся, жестокость нераскаяннаго сердца нашего умиляющая. Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 9

Все естество ангельское похвальная приносит Тебе, истенней Божией Матери и Заступнице всех притекающих к Тебе, ведуще, яко несокрушимым покровом Твоим праведных возвеселявши, грешных заступаеши, бедствующих избавляеши и молишися о всех верных, зовущих: Аллилуиа.

Икос 9

Ветия многовещанныя, яко рыбы безгласныя, недоумеют, како восхвалити по достоянию великий всечестнаго Покрова Твоего праздник: вся бо о Тебе от них глаголемая не суть довольна к единому исчислению щедрот Твоих. Мы же, Твоя неисчетная благодеяния видяще, с веселием взываем: Радуйся, от язвы и всегубительства смертнаго нас соблюдающая; радуйся, от внезапнаго колебания земли грады и веси сохраняющая. Радуйся, от разлияния вод и потопления рукою крепкою возводящая; радуйся, от запаления огненнаго росою молитв Твоих избавляющая. Радуйся, от глада душевнаго и телеснаго Хлебом Жизни снабдевающая; радуйся, удары молнии и грома от главы нашея отводящая. Радуйся, от нашествия иноплеменник и тайных убийц спасающая; радуйся, от домашния брани и вражды единокровных миром и любовию ограждающая. Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 10

Спасти хотяй род человеческий от прелести вражия Человеколюбец Господь Тебе, Матерь Свою, дарова земным нам в помощь, покров и защиту, да будущи печальным утешение, скорбящим радование, обидимым Заступница и да всех из глубины греховныя воздвигнеши, поющих: Аллилуиа.

Икос 10

«Царю Небесный, — глаголаше в молитве на воздусе со Ангелы стоящая всенепорочная Царица, — приими всякаго человека, молящася к Тебе и призывающа имя Мое на помощь, да не отъидет от лика Моего тощ и неуслышан”. Сию всеблагую молитву слышавше, собори святых благодарно возопиша: Радуйся, чистых руками и сердцем земледельцев благословенными плодами венчающая; радуйся, помоще и праведное мздовоздаяние всем право куплю деющим. Радуйся, клятвопреступлений и неправедных стяжаний всенародное обличение; радуйся, бедствующим в пути, на суше и водах внезапное вспоможение. Радуйся, безчадных родителей плодами веры и духа веселящая; радуйся, безматерних сирот незримая Воспитательнице. Радуйся, крепкая Заступнице сущих в плену и изгнании; радуйся, неусыпающая Попечительнице во узах и темнице селящих. Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 11

Пение всеумиленное слышаще и теплей Твоей молитве о нас внемлюще, просим Тебе, Дево Богородице, не презри гласа рабов Твоих: к Тебе бо в напастех и скорбех прибегаем и пред Тобою в бедах наших слезы проливаем, зовуще: Аллилуиа.

Икос 11

Яко светоприемную свещу, в молитве горящую, видящи Тя на воздусе Влахернская церковь, согласно со множеством людей, в ней бывших, возглашаше: «Откуду мне сие, да прииде Мати Господа Моего ко мне?” Святый же Андрей со Епифанием тепле моляхуся к Тебе, зовуще: Радуйся, всех даров духовных и телесных независтная Подательнице; радуйся, полагающих начало покаяния грешников верная Предстательнице. Радуйся, борющихся со страстьми и прилогами вражиими всегдашняя Споборнице; радуйся, незримое укрощение владык жестоких и зверонравных. Радуйся, тайный покое и отрадо рабов кротких и страждущих; радуйся, всежеланное совершение благих супружеств. Радуйся, матерей детородящих скорое и безболезненное разрешение; радуйся, в час кончины единая всем нам Помощнице. Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 12

Благодать Божественную испроси нам у Сына Твоего и Бога, простри нам руку помощи, отжени от нас всякаго врага и супостата и умири нашу жизнь, да не погибнем люте без покаяния, но приими нас в вечныя кровы, Покровительнице наша, да радующеся Тебе зовем: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще Твой державный покров, хвалим Тя вси, яко твердую Предстательницу нашу, и покланяемся Тебе, о нас молящейся: веруем бо и надеемся, яко испросиши у Сына Твоего и Бога благая вечная и временная всем с любовию вопиющим Тебе сице: Радуйся, всей вселенной крепкое заступление; радуйся, всех стихий земных и небесных освящение. Радуйся, всех времен года благословение; радуйся, всех наветов и искушений, от мира, плоти и диавола находящих, попрание. Радуйся, нечаемое примирение ожесточенно враждующих; радуйся, недоведомое исправление нераскаянных грешников. Радуйся, не отвергающая всеми презренных и отверженных; радуйся, самих отчаянных от рова погибели исхищающая. Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 13

О Всепетая Мати, Пречистая Госпоже, Дево Богородице! К Тебе возвожду душевныя и телесныя очи, к Тебе простираю разслабленныя руце и из глубины сердца вопию: призри на веру и смирение души моея, покрый мя всемощным омофором Твоим, да избавлюся от всех бед и напастей, и в час кончины моея, о Всеблагая, предстани мне и уготованнаго ради грехов моих избави мучения, да выну покланяяся зову: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитвы Покрову Пресвятой Богородицы

Молитва первая

О, Пресвятая Дево, Мати Господа вышних сил, небесе и земли Царице, града и страны нашея Всемощная Заступнице! Приими хвалебно-благодарственное пение сие от нас, недостойных раб Твоих, и вознеси молитвы наша ко Престолу Бога Сына Твоего, да милостив будет неправдам нашим, и пробавит благодать Свою чтущим всечестное имя Твое и с верою и любовию покланяющимся чудотворному образу Твоему. Несмы бо достойни от Него помиловани быти, аще не Ты умилостивиши Его о нас, Владычице, яко вся Тебе от Него возможна суть. Сего ради к Тебе прибегаем, яко к несомненней и скорей Заступнице нашей: услыши нас, молящихся Тебе, осени нас вседержавным покровом Твоим, и испроси у Бога Сына Твоего: пастырем нашим ревность и бдение о душах, градоправителем мудрость и силу, судиям правду и нелицеприятие, наставником разум и смиренномудрие, супругом любовь и согласие, чадом послушание, обидимым терпение, обидящим страх Божий, скорбящим благодушие, радующимся воздержание, всем же нам дух разума и благочестия, дух милосердия и кротости, дух чистоты и правды. Ей, Госпоже Пресвятая, умилосердися на немощныя люди Твоя; разсеянныя собери, заблуждшия на путь правый настави, старость поддержи, юныя уцеломудри, младенцы воспитай, и призри на всех нас призрением милостиваго Твоего заступления, воздвигни нас из глубины греховныя и просвети сердечныя очи наша ко зрению спасения, милостива нам буди зде и тамо, в стране земнаго пришельствия и на страшнем суде Сына Твоего; преставльшияся же в вере и покаянии от жития сего отцы и братию нашу в вечней жизни со Ангелы и со всеми святыми жити сотвори. Ты бо еси, Госпоже, Слава небесных и Упование земных, Ты по Бозе наша Надежда и Заступница всех, притекающих к Тебе с верою. К Тебе убо молимся, и Тебе, яко Всемогущей Помощнице, сами себе и друг друга и весь живот наш предаем, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Молитва вторая

Царице моя Преблагая, Надеждо моя Пресвятая, приятелище сирым и странным Заступнице, бедствующих помоще и озлобляемых покрове, зриши мою напасть, зриши мою скорбь: отвсюду искушением одержим есмь, а заступающаго несть. Ты убо сама помози ми яко немощну, окорми мя яко странна, настави яко заблуждша, уврачуй и спаси яко безнадежна. Не имам бо иныя помощи, ни инаго предстательства, ни утешения, токмо Тебе, о Мати всех скорбящих и обремененных! Призри убо на мя, грешнаго и во озлоблении сущаго, и покрый мя пресвятым омофором Твоим, да избавлен буду от зол, мя обышедших, и восхвалю выну препетое имя Твое. Аминь.

Тропарь Покрову Пресвятой Богородицы

Тропарь, глас 4

Днесь благовернии людие светло празднуем, осеняеми Твоим, Богомати, пришествием, и к Твоему взирающе пречистому образу, умильно глаголем: покрый нас честным Твоим Покровом и избави нас от всякаго зла, молящи Сына Твоего, Христа Бога нашего, спасти души наша.

Величание

Величаем Тя, Пресвятая Дево, и чтим Покров Твой честный, Тя бо виде святый Андрей на воздусе, за ны Христу молящуюся.

Кондак 1

Избранной Небесным Царем, превысшей и умных чинов, всеблагой Царице, рода христианскаго Заступнице и от всех зол и напастей скорому вспоможению, вси мы, грешнии и в безмерных бедах сущии раби Ея, со слезами и умилением сердца, принесем покаянные пения: Ты же, яко премилосердная Мати наша, сама духоносному молению настави нас и прияти сия воздыхания души нашея удостой: о Благодатная, помилуй нас и спаси, и пачесолнечною теплотою любве Твоея грехми умерщвленный наш дух оживи.

Икос 1

Тьма неверия и в сне глубоце запустение жизни богоподобные объяша до конца предавшийся тлению род человеческий, и в неисходных пленицах падений греховных оковал все ны светоненавистник и древний убийца-диавол, князь мира сего. Но и врагами соделавшихся, не престала любити людей своих благость Творца, нас спасающего, и Тобою, о Пренепорочная дщерь Давидова, обетовал Он изначала даровати погибшим Семя жены Христа Еммануила. Се и мы ныне, аще и ослепихом очеса наша маловерием и ужасаемся глубины неотмытных беззаконий своих, но от Тебе, о Мати Света, чаем спасения, и не ищуще самооправдания во гресех неисчетных, Тебе надеждою непозыблемою к себе зовем: о Благодатная. на помощь к нам поспеши, — Царице Небесная, из бездны падений нас исхити, о Благодатная, лучами света горняго всеобдержащий мрак жития нашего озари, — Дево Пречистая, сиянием чистоты Твоея грехми потемневшие наша сердца освети, о Благодатная, бежати льщений лжи и греха Ты нас научи — Матерь Святейшая, любовь и верность правде в души наша вложи. О Благодатная, помилуй нас и спаси, и пачесолнечною теплотою любве Твоея грехми умерщвленный наш дух оживи.

Кондак 2

Оставивше двор отчий и, яко блудный сын, на страну далече отышедше, во мрак язычества, тину страстей и сень смертную впадоша вси сыны Сифовы, и ни царь и ни пророк, ни ангел и ни мудрец, но точию Божественный Сын Твой, о Благодатная Марие, возможе их к свету боговедения принести и вся силы, яже к животу и благочестию, даровати, да умиление, спасение обретши, Творцу и избавителю своему поем: Аллилуиа.

Икос 2

Шаташася всуе языцы и людие заблудшии поучахося тщетным, понеже забвено бысть чистое предание сынов Божиих, и сеть многобожия привлече осуетившиеся народы в кумирослужение лжи и истаявание вредоносных похотей и скверны угождения грехолюбивой плоти. Егда же предста Тебе, вещати дивная, воинств ангельских вождь — Гавриил, разгнася Светом Востока идольской лести ночная тьма, и начаток явися во Христе Иисусе всякия плоти конечнаго исцеления. Темже и мы умиленным сердцем, главизну спасения видяще, со Архангелом в благоговении Тебе взываем: о Благодатная, всегда с Тобою Бог и Господь, — Дево Богородице, спасение Той и нам в Тебе соделала, о Благодатная, коль благословен во истину пречистаго чрева Твоего Божественный Плод, — святая святых Святейшая, в Тебе вместися Невместимый и небом, не точию бренною землей, о Благодатная, колицее величие сотвори Тебе Царь и Господь, — Матерь Безневестная, любве безконечной и нам осияй животворящий свет. О, Благодатная, помилуй нас и спаси, и пачесолнечною теплотою любве Твоея грехми умерщвленный наш дух оживи.

Кондак 3

Новую тварь созидати и людей Своих во еже не земная, но горняя мудровати привести, сниде с небесе во юдоль земную Человеколюбец Господь, от Негоже и поднесь устрояется Царствие Божие на земли и претворяет собою, якоже квас добрый, да вскисает все многоразличное смешение человеческое. Мы же, единое стадо Христово возлюбивше и крепце во дворе Его присно сердцем утверждающеся, единодушно, и в падениях наших всяпобеждающему, Владыце жизни нашея поем: Аллилуиа.

Икос 3

Горний Иерусалим всегда осияя и всеоживляющей Благодатию Святаго Духа утешая прославленных Своих, яви Господь и в мире земном жизнь и силу Царствия Своего, и уже не юдолию плача и слез, но мира всеутоляющаго и радости нескомчаемыя, ея же никтоже не может отъяти, предстоит всем верным небошественный путь странствия нашего во временном сем бытии. На него же взирающе, и мы недостойнии и ленивии, к сему блаженству призвании, но изменою безверия и пустотою миролюбления себе из него извергшии, от Тебе, о Богомати, помощи и спасения себе чаем и слезами раскаяния и сердечного обращения от гибели сия вопием: о Благодатная, Ты нас исцели, — Мати милосердная, прощение Божие нам испроси, о Благодатная, к жизни в Сыне Твоем возврати. Небесный Покрове наш, током благодати, сущей в Тебе, изсохшее сердце в нас ороси, о Благодатная, не любити мира и злых, яже в мире, нас научи, — Дево Пречистая, влечения сердца нашего к чистой любви Христовой устреми. О, Благодатная, помилуй нас и спаси, и пачесолнечною теплотою любве Твоея грехми умерщвленной наш дух оживи.

Кондак 4

Небошественнаго пути златыя правила имуще и мало избранных, в сих подвизающихся, повсюду присно видяще, в Тебе, на высшую степень богоподобия восшедшей, образ небесной мудрости и в Бозе вечнаго созидания обретаем и Тобою преизлиха утешаемся, ибо наипаче пред всеми слагала еси в чистейшем сердце Твоем вся словеса деяний и учений Воплотившейся премудрости — Сына Твоего: отнюдуже приискренне о всех сих умилящиеся и дивная духа в Тебе созерцающе, толико прославльшемуся во святых Своих, похвально вси воспеваем: Аллилуиа.

Икос 4

Внутрь нас, якоже речет Господь, — в сердце человека, его просветлении, новой жизни и горе устремлениях, есть Царствие Божие, еже именуется правда и мир и радость о Дусе Святе, и красотою благоустроения души во избранных Божиих огнезрачне сияет нам. И сие совестию ведуще и духом ищуще, делы же студными и окаянством беззаконий своих вспять — во страну самоистуканных страстей — отторгающеся, Тебе, во избранных избранную, восполнити и утолити наше обнищание просим и скорбными воздыханиями сердца сыновне умоляем сице, о Благостная, приблизитеся к Тебе помози, — сил Повелительнице, о Бозе возмогати нас укрепи, о Благодатная, сею благодатию, в Тебе преизбыточествующею, оскудевающая сердца наша напой, — во блазе Помощнице цветы доброделания в пустынныя наши души всади, о Благодатная, достигати Царствия Сына Твоего подвигни нас и усоверши, — непорочности Вечне, духовные блага ценити и искати научи: О, Благодатная, помилуй нас и спаси, и пачесолнечною теплотою любве Твоея грехми умерщвленный наш дух оживи.

Кондак 5

Яко пшеница добрая на ниве, вырастает и красы плодит и зреет незримо на сердце человека Царствие Божие, и сторицею выращает Отец щедрот семя словес Его, аще почвою доброю, углубленною и потом усердия возделанною приемлет сие сердце наше. И сия вся добре ведуще и радостне созерцающе прославляем Единаго Виновника всяческого доброделания — Тебе, Отца светов, от Негоже исходит всякое даяние благо и всяк дар совершен: Аллилуиа.

Икос 5

«Блаженни слышащии слово Божие и хранящии его», ибо ни в сем веце, ни в будущем не отнимется от них сия благая часть, и соблюдше ю в добром и чистом сердце своем, всегда приносят они в терпении обильный плод свой, радуяся. Ибо и братом, и сестрой, и даже материею Своею удостоил наименовать их Господь, аще исполнят они волю Отца Его, Иже на небесех. Воистину, сице еще и духом и всею жизнию соделалася Ты, о Пресвятая Дево, Материю Господа Твоего, Егоже Пречистая Плоть исткася от Твоих честных кровей: ибо паче всех соблюла еси Божественное слово Его и к небесем со славою восшла еси, сотворши волю Отца Небеснаго. Мы же вси, умом и сердцем сведуще сия солнцем блистающия доброты Твоя, и радостию прославляюще во Успении Твоем к небеси возвышение рода человеческаго, благоговейными усты согласно поем божественныя величия Твоея: о Благодатная, яко Мати Владыки, восцарившаяся на небеси, — Венче, Превысший всякого создания, и нас, скорбных и убогих, не оставляющая на земли: о Благодатная, на камени исполнения заповедей нас утверди, — Возлюбленная Богом и лики ангельскими, и наша замкнувшиеся и в могилу себялюбия погребльшияся сердца отверзи к любви, о Благодатная, из душной темницы гордыни, уныния и плотских похотей вся ны изведи, — Царице Небесная, к Божию роду и нас, страстъми оземляневших, сопричти и подними. О, Благодатная, помилуй нас и спаси, и пачесолнечною теплотою любве Твоея грехми умерщвленный наш дух оживи.

Кондак 6

«Иже несть со Мною, на Мя есть, и иже не со Мною собирает, — расточает», рече Своим верным Ипостасная Премудрость, Христос Господь, презирая в глубине веков всепроницающим Оком Своим и сего дне, объюродевших без Христа мудрецов, на песце зиждемая строения. Ихже шатания видяще и в познании правды христианского благочестия паче утверждающеся, проникновенным сердцем и усты воспеваем мы Единому краеугольному Каменю небесных и земных созиданий, Владыце Христу: Аллилуиа.

Икос 6

Путь и жизнь и истину прият род человеческий во Христе, и победа, ею же Он победи мир, соделася достоянием всех верных Его — добрых делателей зде виноградника Божия. Ибо не точию залог блаженства века грядущаго Владыка дарует им, но в доброй совести каждаго во благо устрояется всяческое и земное делание их, и в правде созидается взаимное служение братий, любовию и миром побеждающее вражду и разделения в людех, наипаче же от рабства и тьмы заблуждений свободит сей верный раб земное житие свое. Обаче — увы нам, в лености и небрежении и слепоте безумно иждивающим, неисчетною ценою дарованное, премирное сокровище светозарныя веры Христовой! Ибо и плен, и узы, и ослепления свои — в свободы место возлюбили самопрельщенне все мы, свет заповедей Царя своего забыв до конца и самохотне предавшеся соблазнам и обманам многим в сии лукавые дни, яко и вся добрая, отцы преданная, правила паче расточате, в небрежении своем без Христа и света веры устрояя свою жизнь. Сего ради Тебе, яко стену веры и жизни христианския, никоими же злыми рушиму, добре ведущии и Единую Надежду себе имущии, из бездны отчаяния умоляем и вопием: о Благодатная, Сама сущи во истине, ко истине и нас приведи, — Милостивая изнемогшим Помощнице, победителями греха молящихся Тебе сотвори, о Благодатная, еже видети и ненавидети злой плен свой наш ум озари, — мудрости горней сокровище, красная жизни вечная очесам сердца яви, о Благодатная, соблазнов прельщение от нас отжени, — правды Христовой Свет немерцающий, развевати, яко пыль плевельную. Лукавые ухищрения вся ны умудри. О, Благодатная, помилуй нас и спаси, и пачесолнечною теплотою любви Твоея грехми умерщвленный наш дух оживи.

Кондак 7

Дево Пренепорочная, Жизнь миру родившая, приобщитися и нас, недостойных, сея истинныя Жизни в Сыне Твоем призови и лику избранных Его сопричти, и якоже Сама от дольных земли к горним восшедшая, и наши одебелевшие взоры горе устреми и духовныя зрети научи, во глубинах души нашея всецелую преданность Богу, яко Отцу любви, возбуди, да приискренне славословим Его, вкупе, во имя Его, сошедшеся: Аллилуиа.

Икос 7

Коль светла и благотишна, коль сладка и радостна жизнь богоизбранных во Христе, коль дивные знамения силы и любви являет в покое их сердца Сладчайший Спаситель наш, Господь Иисус! Тако и во всех тяготах и обременении и скорби душевной к Себе зовет нас Его бесконечная Любовь, — да возьмем Его иго на себя и да образ кротости и смирения Спаса своего в сердце своем воспримем мы. И благо Его иго, и бремя Его поистине легко, всякую тугу сердечную облегчая во утешение нам и отрадой мира неотъемлемого преобразуя сию скорбную жизнь. Обаче всех сих благих и развращенных и стропотных греха лишившихся, тлю же похотей и зависти, и злобы, и уныния, и иная вся плевельная в сердце сгяжавшии, прегорце во всех сих осуждаем себе и стяняше, в покаянии нелицемерном к Тебе единей очи свои возводим и сыновне зовем: о Благодатная, прости нас, прости, — дверь милосердия нам отверзше, люди своя воззови, о Благодатная, благое иго Христово желати нас научи, Небесный образе смирения, сие с кротостию и в наше сердце вложи, о Благодатная, мир в наши души, мир и с ближними нам ниспосли, — мира и любви Владычице, все житие страждущего народа Твоего умири и в покаяние возраждающее приведи. О, Благодатная, помилуй нас и спаси, и паче солнечною теплотою любве Твоея грехми умерщвленный наш дух озари.

Кондак 8

Бисер многоценный и почесть наивысшаго в мире сем знания даровася нам Отцем светов и Источником щедрот, яко сынам Святыя Его, Единыя Православныя Церкве, яже есть столп и утверждение истины. Мы же, аще по достоянию ценити сего не навыкше и деяньми сквернаго грехолюбия всечастно сим изменяюще, — обаче о таковом царском звании своем умиленным благодарением Призвавшему нас — Владыце неба и земли — поем: Аллилуиа.

Икос 8

«О роде неверный и развращенный. Доколе Я с вами, доколе терплю вас», — возгласил и в долготерпении Своем Господь, — о тех, иже в безверии и притворстве, еще же в лености и пустоте сердца и в сквернах греховных, приступали к нему, и тьма суще, к Свету Чистейшему приобщали себя. Но се и мы, аще и христиане именуемии, такожде мучим и распинаем Спасшего нас, ибо злобою многою и ожесточением, и изменами неверия, и язвами всесожигающих страстей по вся дни уязвляем Его, и не могуще от хладности и небрежения, и от лени своея, в покаяние и исправление приити, паче и паче движем на себя праведный гнев Судии. Ты же, Единое Упование наше, благодатию вся могущи, — можеши и сия неисцельные недуги уврачевати нам и праведне на ны движимый гнев Божий Твоим предстательством и молитвами утолити и отвести. Сего ради всем усердием, всею любовию своею и из глубины сердца воздыханьми к Тебе припадаем и вопием: о Благодатная, помози нам, о помоги, — Матерь Милосердная, из мерзкой тины грехов изыми, о Благодатная, елеем любве Твоей одеревеневшее сердце наше смягчи, — всех нас возлюбившая, лучами доброт Твоих оледенение лености нашей и самохотных вожделений в нашей душе растопи, о Благодатная, в веру, в жизнь духа призови нас и введи — Дево Пречистая, сердцем коснутися святости и любви Христовой нас подыми. О, Благодатная, помилуй нас и прости, и пачесолнечною теплотою любве Твоея грехми умерщвленный наш дух оживи.

Кондак 9

Сотвори Тебе величие Сильный, яко возлюбленной Матери Божественного Сына Своего, яко Святейшей из святых, Честнейшей Херувим и Славнейшей без сравнения Серафим. Обаче и Тебе путем крестным идти к славе указала Отчая Любовь, егда устами Симеона предтече, яко оружие пройдет сквозь матернски скорбящее сердце Твое. Мы же, яко во спасение наше все сие будет, ведущи, и безмерности Божественной благости к нам грешным постигнути не могущии, благодарне песнь хваления возносим Ему: Аллилуиа.

Икос 9

Огненную цепь лютых мучений, и наипаче позорнаго пригвождения ко кресту, претерпе пред очима Твоима Божественный Сын, до конца покорною Отцу волею испив чашу, все грехи мира омывающих, страданий Своих. И то зряще и сердцем с Сыном распинающися, до конца испила и Ты чашу сию, изболевшим сердцем Своим усыновив Себе во Христе всех страждущих и озлобляемых, кои изнемогают под бременем жизненнаго креста своего. Сего ради и мы во всех печалях и тесных обстояниях своих, к Тебе, яко Матери состраждущей всем скорбным и угнетенным, прибегаем и в горестях и напастях дней сих, Тебе с надеждою крепкою зовем: о Благодатная, Ты нас заступи, — Любовию пламенеющая, болезни лютыя многовоздыхающия души моея утоли, о Благодатная, терпением в скорбях наших усоверши, — Благословенная Богородице, силу поборати искушения в нас утверди, о Благодатная, от злых обстояний нас свободи, — Матерь Всеблагая, Твою силу — всепобеждающую и врагов правды разящую — народу маловерному ныне яви. О, Благодатная, помилуй нас и спаси, и пачесолнечною теплотою любве Твоея грехми умерщвленный наш дух оживи.

Кондак 10

Искони видеша народи христианстии Твое, о Крепкая Охрано бедствущих и погубляемых, неусыпное о них попечение, ея же ради вины и прославиша Тя вси и из рода в род свидетельствоваша о дивных чудесах, всюду поборающей о верных и на всякую усердную мольбу поспешающей, всесильной помощи Твоей, и тако благодарственне пели и поют из края в край о Тебе песнь хвалебную Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Велие чудо сотвори Господь Твоего ради, о Матерь Божия, всемощнаго об отцех наших ходатайства. Егда бо великий ненавистник рода христианского и лютый мучитель Темираксак хвалишеся всю Российскую землю положити в запустение и искоренити христианскую веру, к Тебе возопиша людие Твои о спасении и в покаянии и слезах многих притекоша к святей Владимирстей иконе Твоей. И бежа тогда нечестивый, ибо в сонме святых узре той Тебе, яко Царицу, во славе неизреченной, молниезрачными лучами паче солнца осияваемую и ему отъити от предел нашея страны грозно претящу, о верных же Своих, руками простертыма, к Сыну Своему молящуюся. Мы же, верою несомненною великое море чудес Твоих вспоминающе, и все чаяние свое на Тя возложше, от моря злых устремлений, и в нас самих и окрест нас ополчившихся, и ныне оградити народ наш умоляем и в рыданиях многих поем: о Благодатная, на ны належащую грозу отжени, — Мати Благая, покрывши любовию, разслабление наше удали и прости, о Благодатная, силу и лепоту Православия миру яви, — веры Хранительнице, и нас убогих достойными ея сотвори, о Благодатная, солнца превысшую славу Твою нашему сердцу открый, — Ты, Матерь Света, тьму належащую с наших очес разжени. О, Благодатная, помилуй нас и спаси, и пачесолнечною теплотою любве Твоея грехми умерщвленный наш дух оживи.

Кондак 11

Многажды и отцы наши ослабеваху в добром христианском житии своем, и темнотою и невежеством, пороки и неправдами, такожде и братоненавидением и обидами слабому, в тину студодеяния себе погружаху. Обаче, и падающе глубоце, не к инем кумирам, но к Единому Богу — Спасителю своему прибегаху, и горняя возлюбив, покаянием же слезным к Тебе, Заступнице Усердной, очи свои возводяще, не преставаху пред святыми Твоими иконами пети: Аллилуиа.

Икос 11

Разоряшеся некогда страна Русская лихолетием, егда смуты и безначалие, татьбы и обманы, убийства и кровопролития, и злоба многая обуяша люди православные, и измалодушествовалися вси, себе погубляюще, еще и тяжкому врагов иноверных и жестоких нашествию предаде я Господь. И кто же бы спас тогда изнемогших и яко листвия разсыпавшихся, и уже в бездну отчаяния пришедших отцев наших, аще не Ты, о Всеблагая, умилосердилась о них, Еяже предстательством, яко же поведа святый угодник Божий и молитвенник за ны, Сергий, суд об отечестве нашем на милость преложил Владыка Христос. Та вся вспоминающе и большая сих зол во дни наша видяще, и яко в волнах морских погибающии, и мы Тебе громце зовем: о Благодатная, злобе врагов лютых одолеть нас немощных не попусти, — мира Владычице, вспять козни губительныя их обрати, о Благодатная, Судию Праведнаго о нас умоли, — Кротости Величие, тишину мира и любви в народе Твоем утверди. О, Благодатная, помилуй нас и спаси, и пачесолнечною теплотою любве Твоея грехми умерщвленный наш дух оживи.

Кондак 12

Излияся благодать, во апостоле языков сущая, на вся верующая, яко и на недужныя наносиша от пота тела его главотяжи и убрусцы, и тии исцеляхуся от недуг своих, такожде гонимии силою Божиею, бежаху и духи нечистии из них. Изливаеши и Ты, Преизбыточествующая благодатию, сию от полноты Твоея во святые иконы Твоя, яже избираеши в знамения от Твоея любве помощи верным, надеющимся на Тя, да поем, радостию торжествующе о сих явлениях силы Твоей, вси Прославльшему яко Царицу, Тебе: Аллилуиа.

Икос 12

Многое множество милости Своея явила еси, Богородице, православным людем Твоим, наипаче же во святых написаниях Пречистаго Лика Твоего. Ибо и сия дивная знамения во множестве явишася в наши дни, ихже не знаша отцы наши и ни единый народ на земли, яко единою точию благодатною силою Твоею, яве же и совершение начим иным, обновишася и светло сияют святые иконы Твои. И то зряще и по достоянию воспети сия величия недоумевающе, благоговейно преклоняются и умиляются сердцем вси верные люди Твои. Сего ради и мы ныне, у Тебе единыя утешения ищуще, и благодарным сердцем дивныя дела любве Твоея свидетельствующе, аще и хладно есть в вере житие наше и пусто от разленения греховнаго сердце наше, прилежно у Тебе просити благаго пришествия Твоего подвизаемся, и в вышняя Твоя сердце подъемлюще, едиными усты и единым сердцем Тебе вопием: о Благодатная, к доброму житию по вере Христовой наш дух пробуди, — жизнь нам Родившая, от закоснения нас сохрани, о Благодатная, в надежде незыблемой Ты нас утверди, — Дево Владычице, Твоими верными вся ны соблюди, о Благодатная, сия страны дольняя Покровом Твоим осени, — о всех болезнущи, во благо устроити нашу горькую жизнь научи. О, Благодатная, помилуй нас и спаси, и пачесолнечною теплотою любве Твоея грехми умерщвленный, наш дух оживи.

Кондак 13

О, Преблагословенная Мати, пред Еяже любовию точию льна курение и самое сильное желание наше. Умилосердися на ны, Твоя многогрешныя рабы, прости и помилуй вся ны Твоею любовию молим Тя, помози, даруй избавление от отяготевших толико лет лютых зол и бед верному народу Твоему, сынами неверия порабощенному и растлеваемому. Твое избавление пошли — врачующее и наши недуги душевные, да на благое и верное житие по благому закону Сына Твоего приидем мы и да сердцем исцельшиися, и о свете веры нашея святые радующеся, сыновне из рода в род благодарною любовию и умилением воспеваем Всеблагому Отцу своему: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Кондак 4

Буря помышлений в сердце моем восстает, еюже демон сладострастия присно соблазняет мя и ум мой пленяет, от Создателя моего и от Тебе, Мати всеблагая, отводя мя и в бездну грехов вторицею тщится воврещи мя. Обаче, о Пренепорочная, зрящи немощь мою одолети того, молю Тя, Дево: исторгни мя от гнуса сего и утверди мя на камени целомудрия, да зову Сыну Твоему и Богу: Аллилуиа!

Кондак 6

Проповедницы славы Твоея, о Пренепорочная Мати, зрим девственники и монашествующии, ихже от гнуснаго служения вавилонскаго избавила еси, и проведши сквозе огнь и воду скорбей, извела еси в покой безстрастия. Сего ради и нам ревность неугасительную даруй, да по силе своей Христа ради потрудимся и, покаяния плод принесше, воспоем Господеви: Аллилуиа!

Кондак 9

Всякия похвалы Тебе, Всенепорочная Мати, хощу на всяк час приносити: не возгнушайся мене, всякаго гнушения достойнаго, но очисти мя от скверны сладострастия и блуднаго рачения, имиже веси судьбами, и удостой мя быти певцем совершенств Твоих, яко да не погибну, но да спасуся Тобою, Мати Всеблагая, непрестанно хваля Бога: Аллилуиа!

Кондак 11

Пение всякое не довлеет воспети добродетелей Твоих совершенство, о Мати Слова Божия. Киими усты нечистый аз дерзаю, ум имея связан сластьми и похотьми, славу Твою воспевати? Обаче любовию к Тебе уязвлен, со страхом и трепетом прославляю Твою благость и не хощу до века умолчати от пения сего: Аллилуиа!

Кондак 10

Спасение души моея всегрешныя по Бозе Ты еси, Дево Пречистая: аще и в бездну сладострастия впадох, не имам отчаятися, имея таковую Заступницу: вем бо, яко любящим Тя скоро помогаеши и не оставляеши на Тя надеющихся посрамлены: темже очисти мя и приведи мя к Сыну Твоему и Богу, да светлою душею воспою Ему победную песнь: Аллилуиа!

Кондак 12

Благодать целомудрия испроси дароватися несомненною верою Тебе припадающему, и благоговением, и страхом Божиим исполни мя, Дево Богоблагодатная и Пречистая, да всегда Богови предстоя и молитвенно Тебе служа, никогдаже воззрю вспять, но задняя забывая, в небесная же простираяся, улучу вечное спасение, поя: Аллилуиа!

Кондак 13

О, Всепетая Дево, христианом Помощнице, добродетелей всепречистое Сокровище, нынешнее приемши молитвенное стенание мое, изведи из темницы страстей душу мою и милосердно озари ю чистыми лучами целомудрия, яко да Тобою избавлюся будущих мук, вопия: Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа!

Сей Кондак читается трижды, затем Икос 1 и Кондак 1.

Акафист Покрову Пресвятой Богородицы

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *